18. april 2007

Forskere: Forkert brug af PowerPoint skyld i dårlig indlæring

Australske forskere har fundet ud af, at den mest almindelige brug af PowerPoint til at fortælle eller lære folk noget, giver den dårligste indlæring.

Har du nogensinde lagt mærke til, hvordan tankerne flyver på afveje, og øjnene falder i, mens du følger foredragsholderen læse nøjagtigt de samme punkter op, som du kan se vist i PowerPoint præsentationen på storskærmen?

Ifølge de australske forskere kan vi ikke så godt fordøje oplysninger og lære, hvis vi får dem både visuelt og auditivt på samme tid. De sætter derfor også spørgsmålstegn ved praksis i kirken, hvor folk læser de samme ord i bibelen, som lektoren læser højt. Det ville give en bedre forståelse, enten kun at lytte eller kun at læse.

Hvis du alligevel vil bruge PowerPoint til at understøtte dit foredrag, skal du gøre det ved at vise eksempelvis grafer og forklare dem med dine egne ord.

Det, jeg godt kunne tænke mig at vide, var, om det er visuelle og auditive oplysninger, vi ikke kan kapere på samme tid, hvis de er ens, eller om det er gentagelsen i sig selv? For nogle måneder siden var jeg på et kursus, der var spændende nok, men hvor jeg næsten ikke kunne holde øjnene åbne. Årsagen var, at kurset var på engelsk, som jeg glimrende forstod, hvorefter hver sætning, en ad gangen, blev oversat til fransk, som jeg også forstod. Efter ganske kort tid med denne rytme kæmpede jeg en hård kamp imod søvnen.

Technorati Tags: ,

2 Comments:

At 3. januar 2008 kl. 02.05, Blogger Henrik V Blunck said...

I det konkrete tilfælde ville jeg formode det var monotonien i oversættelsen der var den mest "sløvende" faktor.

Men der kunne godt være noget om snakken, faktisk.... Tak for at vække tanken i hvert fald. :-)

 
At 3. januar 2008 kl. 10.33, Blogger Britt Malka said...

Måske, ja. Det var i hvert fald noget af en udfordring at holde sig vågen, og det gjorde det ikke bedre, at kurset var baseret på NLP.

 

Send en kommentar

<< Home