Shakespeare giver hjernen gymnastik
Engelske forskere har fundet ud af, at det har en dramatisk positiv effekt på hjernen at læse Shakespeare.
Videnskabsmænd på universitetet i Liverpool, England, fortæller, at Shakespeare brugte en speciel sproglig teknik, der fx bestod i at bruge et substantiv (navneord) som verbum (udsagnsord). Et eksempel på dette er udtrykket 'he godded me' fra tragedien om Coriolanus.
Hjernen reagerer på denne teknik med en kraftigt forhøjet aktivitet, idet den skal tolke sætningen baglæns for at forstå, hvad Shakespeare mente. Professor Philip Davis fra universitetet forklarer, at det kan sammenlignes med et puslespil. Hvis det er let at se, hvilke stykker der passer sammen, kommer man hurtigt til at kede sig, men hvis stykkerne ikke ser ud til at passe sammen, og vi ved, at de burde gøre det, så bliver hjernen ophidset.
Så frem med dit støvede eksemplar af Shakespeare (på engelsk) for at give din hjerne lidt gymnastik.
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home